Ursprungsmärkning Smaka på Skåne – en garanti för ursprung, kvalitet och hantverk

Från och med våren 2018 finns produkter med ursprungsmärkningen ”Smaka på Skåne” tillgängliga på marknaden, som en vidareutveckling av exponeringskonceptet ”Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt”. I ett första steg är en grupp på tio företag de första att använda en renodlad skånsk ursprungsmärkning med fokus på ursprung och kvalitet.

Ursprungsmärkningen används på en eller flera av de tio företagens produkter och har också hittat in i förpackningsdesignen på ett flertal.

 

Kriterierna för ursprungsmärkningen ”Smaka på Skåne” är enkla och tydliga, de är desamma som för exponeringskonceptet ”Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt”. Detta gör att det blir ett enkelt och transparent sätt för företaget att förmedla skånskt ursprung och hög kvalitet på sina produkter. I centrum står fortfarande det egna varumärket, men ursprungsmärkningen kompletterar företagets eget budskap.

Kriterier

1. Råvaran har sitt ursprung i Skåne. Eventuell bearbetning äger rum i Skåne.

2. Förädling och bearbetning är av hantverksmässig karaktär.

3. Producenten dokumenterar hur produktionen skett och att den ägt rum i Skåne.

 


Detta är företagen som använder ursprungsmärkning Smaka på Skåne

  • Bondens Bästa
  • Brygghuset Finn
  • Grönalunds Bi & Musteri
  • Kabbarps Trädgård
  • Nablus Mejerier
  • Nöbbelövs ekologiska gårdsmejeri
  • Petersborgs Gårdsbutik
  • Saxtorps Svamp
  • Skånsk Chili
  • Österlenkryddor

Tillsammans gör vi det enklare att välja skånsk mat och dryck!


Varför en regional ursprungsmärkning?

Ursprungsmärkning är ett sätt att berätta för kunder och konsumenter vad man menar med ursprung och därmed vad man som företag står för. Det hör samman med både identitet och stolthet. Nationell ursprungsmärkning har tagit Sverige med storm, och vi ser att nästa steg i utvecklingen blir ett ännu starkare fokus på ursprung från specifika regioner inom landet.

Kriterierna för ursprungsmärkningen ”Smaka på Skåne” är enkla och tydliga. Detta gör att det blir ett klart och transparent sätt för företaget att förmedla skånskt ursprung och hög kvalitet på sina produkter. I centrum står fortfarande det egna varumärket, men ursprungsmärkningen kompletterar företagets eget budskap.

Fokus för ursprungsmärkningen ligger på skånska premiumprodukter och den riktar sig både mot skåningar och turister, men också handeln, grossister och restauranger. Företag som använder ursprungsmärkningen får draghjälp att utveckla sitt eget varumärke både med hjälp av märkningen och genom övriga aktörer i Smaka på Skånes community.