För butiker

I butikskonceptet ”Smaka på Skåne – närpdoucerat och nog utvalt” ingår både stora dagligvarukedjor och mindre aktörer som delikatessbutiker, saluhallar och gårdsbutiker, som alla använder logotypen för att göra det enklare för konsument att hitta det närproducerade i sortimentet.

Utveckling av butikskonceptet

Aktiviteter för att utveckla och driva konceptet vidare arrangeras kontinuerligt. Dessa fokuserar på samverkan mellan handlare och producenter genom exempelvis speed-dating och minimässor för att knyta värdefulla kontakter. År 2017 kommer Smaka på Skåne att arbeta med utveckling av butikskonceptet för att knyta producenter och mathantverkare närmare i samarbetet och bli en del av vidareutvecklingen. Under arbetet kommer också möjligheterna för butikskonceptet att uvecklas från exponering till ursprungsmärkning att undersökas.

Nyfiken på mer information om utvecklingsarbetet? Läs mer under Skåne samverkar – Kortare leveranskedjor, nya vägar till marknaden & ursprung

 

Gemensam kampanj två gånger per år – v.22 & v.39

I butikerna genomförs också varje år två kampanjveckor, en under våren och en under hösten, för att uppmärksamma konceptet och lokala varor i butik. Då arrangerar butiken och dess personal aktiviteter för att lyfta fram just sina lokala varor och producenter. Exempelvis kan man exponera upp ett större område i butik, arrangera en demo eller besök av producent som visar och pratar om sina produkter.


Kontakt

Vill din butik gå med i Handlarnätverket och arbeta med butikskonceptet?

Kontakta Elin Pettersson, projektledare för ”Smaka på Skåne – Närproducerat och noga utvalt”

Är din butik redan med i butikskonceptet?

intranätet hittar du all information och allt material du behöver för att skylta i din butik.

Kontakta Elin Pettersson, projektledare för ”Smaka på Skåne – Närproducerat och noga utvalt” om du glömt ditt lösenord

 

Tipsa din Smaka på Skåne-ansvariga att gå med i Facebook-gruppen för butikskonceptet