En satsning på skånsk mat & dryck i skånska butiker

”Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt” är en satsning för att lyfta fram det skånska mathantverket. Bakom satsningen står Livsmedelsakademin och ett nätverk av lokalt engagerade handlare som tillsammans vill göra det enklare för människor att hitta skånska matvaror av hög kvalitet ute i butikerna och samtidigt hjälpa de lokala, småskaliga producenterna att nå ut bredare med sina produkter.

 

Kriterier

Butikskonceptet gör att butiker kan skylta upp lokala varor i sitt sortiment med logotypen för ”Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt” om de lever upp till följande kriterier:

  • Råvaran har sitt ursprung i Skåne. Eventuell bearbetning äger rum i Skåne.
  • Förädling och bearbetning är av hantverksmässig karaktär.
  • Producenten dokumenterar hur produktionen skett och att den ägt rum i Skåne.

Ladda ned Kriterier – Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt

Utveckling av butikskonceptet

I konceptet ingår både stora dagligvarukedjor och mindre aktörer som delikatessbutiker, saluhallar och gårdsbutiker, som alla använder logotypen för exponering av närproducerat för att göra det enklare för konsument att hitta. År 2017 kommer Smaka på Skåne att arbeta med utveckling av butikskonceptet för att knyta producenter och mathantverkare närmare i samarbetet och bli en del av vidareutvecklingen. Under arbetet kommer vi också att undersöka möjligheterna för butikskonceptet att uvecklas från exponering till ursprungsmärkning.

Nyfiken på mer information om utvecklingsarbetet? Läs mer om Skåne samverkar – Kortare leveranskedjor, nya vägar till marknaden & ursprung


Från lansering år 2011 till idag

Bakom Smaka på Skåne står står Livsmedelsakademin och ett nätverk av lokalt engagerade handlare. Butikskonceptet i sig är även det skapat i samarbete med handlarna och i synnerhet Handlarråd. Vid lanseringen, inför sommaren 2011, var sex butiker med i butikskonceptet. I år 2017 är 40-talet butiker involverade och exponerar med ”Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt”.

Handlarnätverket & Handlarrådet

Samtliga handlare och butiker som använder butikskonceptet är också med i handlarnätverket. Ett par gånger om året samlas nätverket för att tillsammans delta på olika evenemang, träffar för kompetensutveckling och studieresor. Handlarna arrangerar även gemensamma kampanjer med butikskonceptet. Handlarrådet består av åtta personer från handlarnätverket, vars uppgift är att säkra den fortsatta utvecklingen av konceptet.

Handlarrådets medlemmar är:

  • Charlotte Norrman Oredsson, Bondens Egen Marknad
  • Michal Wieloch, ICA Supermarket Fäladstorget, Lund
  • Thomas Andersson, Maxi ICA Stormarknad Bromölla
  • Stefan Wieloch, ICA Kvantum Eslöv
  • Peter Mårtensson, Möllans Ost, Malmö
  • Richard Singbrant, Ica Nära Ribersborg
  • Michael Riedel, Bergendahlsgruppen
  • Hans Svensson, Petersborgs Gårdsbutik

Se vilka butiker som ingår och hur du hittar dit: Klicka här