En satsning på skånsk mat & dryck i skånska butiker

”Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt” är en satsning för att lyfta fram det skånska mathantverket. Bakom satsningen står Livsmedelsakademin och ett nätverk av lokalt engagerade handlare som tillsammans vill göra det enklare för människor att hitta skånska matvaror av hög kvalitet ute i butikerna och samtidigt hjälpa de lokala, småskaliga producenterna att nå ut bredare med sina produkter. Som medlemmar i exponeringskonceptet ingår både stora dagligvarukedjor och mindre aktörer som delikatessbutiker, saluhallar och gårdsbutiker, samt mat- och dryckesproducenter.

Exponeringskonceptet gör att butiker kan skylta upp lokala varor i sitt sortiment med ”Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt” om varorna och leverantören lever upp till följande kriterier:

1. Råvaran har sitt ursprung i Skåne. Eventuell bearbetning äger rum i Skåne.

2. Förädling och bearbetning är av hantverksmässig karaktär.

3. Producenten dokumenterar hur produktionen skett och att den ägt rum i Skåne.


Nu välkomnar vi Skånes mat- och dryckesproducenter att bli medlemmar

Det finns nu möjlighet för producenter att använda Smaka på Skåne för att förstärka sin egen marknadsföring och kommunikation, som bland andra Österlenkryddor och Nablus Mejeri – Sweden har gjort vid mässor och marknader. Målet är att vi tillsammans bygger ett starkare varumärke med tydliga budskap, effektiva kampanjer och ännu större uppmärksamhet kring Smaka på Skåne.

 


Från lansering år 2011 till idag

Bakom Smaka på Skåne står står Livsmedelsakademin och ett nätverk av lokalt engagerade handlare. Butikskonceptet i sig är även det skapat i samarbete med handlarna och i synnerhet Handlarråd. Vid lanseringen inför sommaren 2011, var sex butiker med i butikskonceptet. Nu är 30-talet butiker involverade.

Handlarnätverket & Handlarrådet

Samtliga handlare och butiker som använder exponeringskonceptet därmed också medlemmar i Handlarnätverket. Ett par gånger om året samlas nätverket för att tillsammans delta på olika evenemang, träffar för kompetensutveckling och studieresor. Handlarna arrangerar även gemensamma kampanjer med butikskonceptet. Handlarrådet består av åtta personer från Handlarnätverket, vars uppgift är att säkra den fortsatta utvecklingen av konceptet.

Handlarrådets medlemmar

  • Charlotte Norrman Oredsson, Bondens Egen Marknad
  • Michal Wieloch, ICA Supermarket Fäladstorget, Lund
  • Thomas Andersson, Maxi ICA Stormarknad Bromölla
  • Stefan Wieloch, ICA Kvantum Eslöv
  • Peter Mårtensson, Möllans Ost, Malmö
  • Richard Singbrant, Ica Nära Ribersborg
  • Michael Riedel, Bergendahlsgruppen
  • Hans Svensson, Petersborgs Gårdsbutik

Kontaktinformation

Elin Pettersson, projektledare Livsmedelsakademin. Tel: 0703 622 226 E-post: elin.pettersson(at)livsmedelsakademin.se