I fem år har Smaka på Skåne arbetat med att göra Skåne till en kulinarisk frontregion. Under onsdagen firades jubileet med speeddejting och kalas med lokala delikatesser. Det finns en stor stolthet över den skånska matkulturen och över det framgångsrika arbetet med att lyfta fram och utveckla den. Med femårsjubileet tar vi nu avstamp för att gemensamt kunna utvecklas ytterligare.

– Skånsk mat är hetare än någonsin. Nu gäller det för oss att ta tillvara på möjligheterna, förvalta läget, så att vi kan utvecklas och nå ut till fler. Till exempel har vi de kulturella influenserna i vår region att tacka för mycket. Det borde vi ta mer fasta på, säger Helen Nordén från Grevingetorps Lamm, som ingår i Smaka på Skånes stora nätverk av småskaliga producenter.

Helen var en av deltagarna i onsdagens speeddejting mellan producenter och lokala handlare i Skåne. Tillsammans med sin Fredrik hade hon dukat upp produkter som handlarna kunde provsmaka och ställa frågor kring under några intensiva minuter. Sedan gick turen vidare till grannen från Fornkorn, Nils Christensson.

– Att få chansen att prata såhär direkt med handlarna gör det mycket lättare för oss att veta hur vi ska jobba för att få ut våra varor på deras hyllor och förstå vad deras kunder efterfrågar, säger Nils om speeddejtingen.

Även handlarna är positiva till ett ökat sortiment av lokalproducerade kvalitetsvaror.

– Det kan ibland upplevas som en lyx att köpa närproducerat. Men egentligen borde ju den närproducerade maten vara standard och de importerade varorna bara ett komplementet till den lokala basen, säger Irene Chodkiewicz, ansvarig för lokala inköp på Mästerlivs i Malmö.

Priset kan vara en utmaning för att få kunderna att köpa mer av lokala, småskaligt producerade varor. Men enligt Irene är folk i allt högre utsträckning beredda att betala för maten. Och de efterfrågar äkta vara. För att som producent skapa denna äkthetskänsla behöver stoltheten och uniciteten komma inifrån.

– Vi har så oerhört fina råvaror och skickliga förädlare i Skåne. Men här får man inte skryta. Se på italienarna och fransmännen! De sväller över av stolthet över sin mat och dryck. Vi borde ha fler skånska bönder som är som Zlatan, skrattar Michal Wieloch, ICA-handlare och medlem i Livsmedlesakademins handlarråd.

Men stolthet rådde det ingen brist på under eftermiddagens femårskalas. Skånes matfestival, skånsk streetfood, butikskonceptet ”Näproducerat & Noga Utvalt”, exportsatsningar och en skånsk dryckesstrategi, var några av Smaka på Skånes framgångsexempel som belystes.

– Utan alla er; producenter, mathantverkare, handlare, kockar, krögare, restauranger, regionala aktörer, kostchefer, alla våra nätverk och nära medarbetare, hade det här inte varit möjligt. Tack! avslutade en rörd Jannie Vestergaard, verksamhetsansvarig för Smaka på Skåne, sitt kalastal.

Vill du läsa mer, missa inte rapporten Smaka på Skåne 2010-2015länk till annan webbplats.