När det var dags för mässan Malmö Vin & Deli på Malmömässan kunde besökarna hitta skånska smaker samlade under en och samma rubrik på kartan. Eller nya skånska smaker kanske man kan säga, då det var Skånsk chili med sina chilisåser, Österlenkryddor med nya kryddblandningen Tuk-tuk och Nablus med traditionellt palestinska recept på yoghurtbollar. Gemensamt stod de för skånskt mathantverk och råvaror med nya smaker, något som väckte nyfikenhet och intresse hos besökarna. Detta markerar också en historisk utveckling av konceptet “Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt” då hösten 2017 blev första gången som producenter och mathantverkare själva fick möjlighet att använda varumärket på egen hand i sin exponering och marknadsföring.

Kadija Hadid från Nablus mejeri serverar besökare smakprov på stekt Halloum.

Kadija Hadid  på Nablus mejeri berättar att många besökare kom fram just för att de undrade över ”Smaka på Skåne” och att de blev positivt överraskade. Även Rawi Godeh från Nablus berättade att besökarna reagerade:

–       Det var många som tyckte vi var en fin del av mässan, menade Rawi.

Cherztin P. Sandåkre från Österlenkryddor berättade att de fick många nya ”gillare” på Facebook från besökarna, men också nya beställningar och kunder från de andra företagen som var utställare på mässan.

Smaka på Skånes medarbetare Elin och Karin besökte mässan på fredagen där de hade svårt både att få till foto på alla Smaka på Skåne-företagen samtidigt, och att få en pratstund med företagarna då det hela tiden strömmade till besökare. Under mässdagarna upplevde företagen att det var bra att stå tillsammans

Det är roligare när man är fler, man fick en chans att prata lite med varandra emellan, sa Sakura Holmqvist, Skånsk chili.

Även Cherztin, Österlenkryddor, menade att det var en fördel att stå tillsammans av samma anledning:

– Det gick superbra, det var vår första mässa så vi hade ingen aning hur det skulle gå! Vi gör gärna om det, både att stå på mässa och tillsammans med andra. Man fick både stöttning och inspiration av varandra.

Cherztin S Persåkre, Österlenkryddor
Sakura Holmqvist, Skånsk chili

Idén att företagen skulle stå tillsammans kläcktes bara några veckor innan mässan, vilket gjorde att det inte fanns så mycket tid att samordna utseendet på montern. Rawi, Nablus mejeri, kommenterade att man skulle kunna utveckla det mer tillsammans, genom att skylta upp och göra en mer sammanhållen monter. Fastän detta ger besökares och företagens positiva inställning oss anledning att tänka att vi kommer få se liknande uppställningar med Smaka på Skåne-exponering även på mässor och evenemang framöver!

Från Smaka på Skånes sida ser vi på detta som en milstolpe i vårt arbete, då producenterna själva kan använda varumärket “Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt” med de möjligheter till exponering och samarbete som det ger. Vi kommer också fortsätta arbeta med att låta producenter ta del av varumärket, bland annat som ursprungsmärkning under nästa år. En ökad samverkan mellan producenter gentemot handeln och övriga marknadskanaler som t ex de nya digitala kanalerna, ger positiva följder för alla som arbetar med livsmedel och alla som vill handla lokal mat i Skåne.

Exponering tillsammans under ”Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt”.