Onsdagen 13 mars samlades en god del av den skånska mat- och dryckesnäringen på Studio i Malmö. Syftet var att diskutera hur alla de innovativa småskaliga drycker som just nu produceras runt om i Skåne kan få genomslag och hur man kan stimulera utveckling och produktion av fler drycker på lokala råvaror som bär, korn potatis och frukt. Speciellt inbjuden gäst var sommelier Karin Chudzinska som berättade vilka drycker som serveras på tvåstjärniga Restaurang Vollmer i Malmö.

–  För fem år sedan när vi började vårt arbete med att bli en stjärnkrog ville vi börja beställa lokalt lamm. ”Det går inte” sa leverantörerna, ”men vi har fint från Nya Zeeland!”. Idag finns hur mycket svenskt och skånskt lamm som helst. När vi började med skånskt öl har våra gäster gått från lätt skepsis till att tycka det är kul att också kunna dricka lokalproducerat. Det funkar att vända utvecklingen när man är flera krogar som arbetar tillsammans och skapar efterfrågan hos producenterna, så som vi gjort här i Malmö. Lokalstoltheten är enorm nu – folk i krogbranschen flyttar ner från Stockholm för att jobba i Skåne.

Kocken Titti Qvarnström, som är gastronomisk rådgivare i det nystartade projektet Pilot Dryck, ledde tillsammans med hortonomen och forskaren Kimmo Rumpunen på SLU provsmakningar med allt från rabarberläsk, äpplemust till alkoholfri gin och tonic. Hon menar att utvecklingen för dryck behöver restaurangerna som ambassadörer:

– Vi kan väcka intresset och starta utvecklingen, och öppna upp nya vägar för de små producenterna. Det är ju också ett stort värde för besöksnäringen här i Skåne att kunna bjuda på unika drycker från platsen, precis som vi förväntar oss att kunna när vi åker runt i Italien och Frankrike.

Projektledaren för Pilot Dryck Anna Lind Lewin gör en jämförelse med desserter.

– När konditorn Joel Lindqvist började sin karriär pekade han på att det innovativa lokala köket stannade vid efterrätterna som ofta var likadana året om och visade väldigt lite lokalfärg. Krogarna hade i princip samma importerade jordgubbar, glass och chokladtårtor. Han och andra har utvecklat dessertsidan enormt de senaste åren, och nu är det drycken som står på tur att visa sin mångfald och bredd.

Provsmakning  med Titti Qvarnström och Kimmo Rumpunen

Jannie Vestergaard & Karin Chudzinska

Dagen på Studio fylldes med provsmakningar, workshops kring marknadsföring, storytelling och sociala media. Man arbetade också tillsammans för att hitta nya vägar till handel och till eventmarknaden och gemensamma lösningar kring logistik.

Jannie Vestergaard, verksamhetsledare på Smaka på Skåne, har varit drivande bakom den Skånska Dryckesstrategin 2013:

– Vi var först med att formulera en strategi och nu tror jag tiden är mogen för att på allvar sätta Skånes drycker på kartan och uppfylla målet att bli Nordens ledande dryckesregion. Ett exempel på hur det utvecklas är föreningen Skånes dryckesproducenter vars ordförande Jakob Thomsgård är bryggare på Brygghuset Finn.

De har på ganska kort tid börjat samarbeta kring olika events som till exempel Festivalen NGBG på Norra Grängesbergsgatan och dryckesfestivalen Mitt Öl på gallerian Mitt Möllan.

Länk till Sydsvenskans artikel om Skånes dryckesproducenter

After Work med pinfärska drycker för marknaden

Dryckesnyheter

Innovationsdagen den 13 mars avslutades med en after work och möjligheten att få smaka helt färska drycker, i startgroparna för lansering. Som till exempel My Foodie, en smoothie med rapsolja och potatis som ger större mättnad och bättre blodsockervärden än en vanlig smoothie, och en helt ny dryck av quinoa utvecklad i Lund.

På provningsbordet stod också en ny alkoholfri Gin och Tonic från Skånska Spritfabriken, en serie smaksatta äppelmustdrycker från Apolinaire, lättöl från Limhamns bryggeri och Hönsinge hantwerksbryggeri, vitavinbärsdryck från Ren dryck, älgörts-kombucha från Roots of Malmö och rabarberläsk från Sodalicous.