ICA Kvantum Emporia satsar extra på lokala produkter under Smaka på Skåne-veckan!

Under kampanjveckan v. 39 för butikskonceptet ”Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt” kommer ICA Kvantum Emporia satsa extra på sina lokala leverantörer och visa upp dem i reklamblad och butik med skyltning, ett eget mat-torg och demos. 

Johan Bengtsson, kolonialchef, berättar att de förberett mycket inför kampanjveckan:
– Dels blir det kampanj och då lyfts några skånska produkter fram på fram- och baksida av reklambladet. Under veckan kommer vi också ha ett lokalt mat-torg i butiken där alla närproducerade varor kommer finnas samlade.

Bänkar och diskar kommer fyllas av lokala produkter och godsaker under v.39.

Butiken exponerar de lokala varorma extra mycket och ger dem ett eget mattorg i butiken framför kött- och fiskdisken. På fredagen har också Johan med personal bjudit in några av sina leverantörer att vara med och visa upp sina produkter lite extra. Då finns företag som bland andra Skånsk chili och Gunnarshögs Gård på plats för att berätta och prata med kunder samt erbjuda provsmakning.

Kampanjvecka två gånger per år – v. 22 & v.39

I butikerna som använder butikskonceptet genomförs varje år två kampanjveckor, en under våren v.22 och en under hösten v.39, även kallat ”Smaka på Skåne-veckor”. I primörernas och skördens tid ges då extra uppmärksamhet åt alla de goda lokala produkter som är bäst just då! Varje enskild handlare väljer tillsammans med sin personal hur de vill genomföra kampanjveckan och kan till exempel anordna aktiviteter av större eller mindre slag.

Mat-torg och exponering

Hos Johan på ICA Kvantum Emporia har de förutom att skylta upp ett mattorg också valt att ta fram skyltar och roll-ups där alla lokala leverantörer finns listade. Detta för att göra det tydligt för kunden vilka leverantörer och produkter som butiken har. Tydlighet gentemot kunderna är en av anledningarna till att Johan tycker det är bra att göra något extra och lyfta det lokala på ett mer omfattande sätt.

– Vi vill upplysa gästen att vi har en hel del närproducerat. Sen är det också bra att vi på så sätt bidrar till kortare transporter och helt enkelt gynnar det lokala näringslivet.

– Det är bra med Smaka på Skåne för det är tydligt, säger Johan. Till exempel ”Fruehagens ägg”, det är inte alla kunder som vet var det ligger. Men om man sätter Smaka på Skåne jämte, ja då vet kunden att det är skånskt!

Skyltar och roll-ups kommer också finnas kvar efter kampanjveckan, för att enklare kunna synliggöra det lokala sortimentet även de andra veckorna under året. För Johan är det viktigt att kunderna vet vilka lokala produkter som finns i butiken, något som konceptet ”Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt” möjliggör.

 

För att se vad som händer i butikerna under höstens kampanjvecka

 följ Smaka på Skåne på Instagram och Facebook!

 

Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt – vad är det?

Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt”, är en satsning på det skånska mathantverket. Bakom satsningen står Livsmedelsakademin och ett nätverk av lokalt engagerade handlare som har varit med i utformningen av konceptet. Med butikskonceptet blir det enklare för människor att hitta skånska matvaror av hög kvalitet ute i butikerna och hjälpa de lokala, småskaliga producenterna att nå ut bredare med sina produkter.

Läs mer här